16.04.2021 –– technika –– Ondřej Krynek

V polovině dubna před 110 lety byl představen první velkosériový model Laurin & Klement řady S. Za následujících 14 let bylo vyrobeno přes 2 000 kusů v různých provedeních včetně kupé. Úspěch novinky značí i export vozů do Británie i Ruska. Existovala i závodní verze účastnící se řady závodů.

„Před 110 lety, v neděli 16. dubna 1911, se otevřely brány výstaviště v pražských Holešovicích. Populárnímu autosalonu dominoval stánek představující široký sortiment automobilky Laurin & Klement. Kromě užitkových modelů s nosností až 10 tun a omnibusů (autobusů) s kapacitou do 26 osob návštěvníky zaujaly hlavně nové typy osobních automobilů. Debutoval zde nový základní model nabídky, Laurin & Klement řady S,“ uvádí zástupci automobilky o modelu s váhou 650 až 700 kilogramů, který poháněl čtyřválcový motor o výkonu 14 koní.

„Automobily Laurin & Klement S dosahovaly rychlosti 50 až 60 km/h, a to v závislosti na provedení osobní či lehké užitkové karoserie. Nabídku základních verzí bylo možné přizpůsobit individuálním přáním zákazníků. Zpočátku převládaly dvou- či čtyřmístné otevřené modely, později sortiment doplnily verze jako landaulet Vídeň, limuzína Karlovy Vary, dvojitá limuzína Kavalír, kupé nazývaná Lady či Doktor a lišící se designem i vybavením pro dámy či pány. Z lehkých užitkových derivátů uveďme valník Pokrok nebo skříňovou karoserii Expres,“ dodávají k modelu, který byl vyráběn a postupně vyvíjen dlouhých 14 let.

Čtěte další články na téma Škoda Autovýročí

Foto a zdroj: Škoda Auto