28.07.2021 –– technika –– Ondřej Krynek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto slaví výročí tři čtvrtě století od zahájení výroby modelu Škoda 1101 zvaného Tudor. Legendární všestranný vůz nebyl nabízen pouze dvoudvéřové varianty, ale také řadu speciálních verzí nejen pro zdravotníky či ozbrojené složky. Vyrobeno bylo celkem přes 70 tisíc kusů.

„Škoda 1101, jejíž první zástupce sjel z mladoboleslavské linky v pondělí 6. května 1946, úspěšně navázala na úspěšné modely Popular a Rapid. Hlavně díky nim se Škoda již v roce 1936 stala největším domácím výrobcem a exportérem automobilů. Tuto pozici si mladoboleslavská značka udržuje bez přerušení dodnes. Od modelu Popular 1101 z roku 1940 se Tudor, vyvíjený v utajení již během druhé světové války, lišil nejen moderním designem karoserie. Důraz na zvýšení bezpečnosti provozu vedl k aplikaci účinnějšího provedení hydraulických brzd, úroveň komfortu umocnily kapalinové tlumiče pérování na přední nápravě. Kombinace výdřevy karoserie, vlněného čalounění a přírodních tlumicích materiálů přispěla k akustické pohodě v interiéru,“ uvádí zástupci automobilky.

„Základ pestré nabídky provedení řady Škoda 1101 představoval zmíněný dvoudveřový uzavřený vůz, anglicky two-door – odtud přezdívka Tudor. Ve snaze vyhovět rozmanitým potřebám zákazníků doma i v cizině však k němu přibyla čtyřdveřová karoserie sedan, usnadňující nastupování na druhou řadu sedadel. Nabídka otevřených karoserií zahrnovala oblíbené tudor-kabriolety s dveřmi v pevných rámech a stahovatelným textilním dílem střechy nebo elegantní roadstery. Vysokou praktičnost prokázaly dodávkové karoserie s jedním párem bočních oken či kombi Station Wagon, tedy STW. Sklopením zadní lavice vznikla ložná plocha o délce až 1490 mm a šířce 980–1380 mm,“ dodávají.

Čtěte další články na téma výročíŠkoda Auto

Foto a zdroj: Škoda Auto