26. října 2021 –– technika –– Ondřej Krynek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto letos slaví výročí 120 let své motorsportové divize. U této příležitosti připomíná zajímavé závodní vozy. Mezi nejzajímavější prototypy ze 70. let patří exoticky působící Škoda Spider B5 z roku 1972, který se dochoval do dnešních dní. Následovníkem tohoto modelu byla Škoda Spider II.

„Kromě originální hliníkové karoserie s odklopnou přídí a zádí pocházela většina dílů vozu Škoda Spider B5 z upravených dílů sériové produkce – tehdy Š 110 L, ale ve voze se objevil prototypový čtyřválec OHC řady Škoda 720 o výkonu 150 koní, ve svém základu původně určený pro nové osobní vozy Škoda klasické koncepce. Byl umístěn před zadní nápravou. Nový automobil kompaktních rozměrů měl délku 3650 mm, šířku 1700 mm a výšku 850 mm,“ uvádí zástupci automobilky.

„Závodní speciál, vyrobený v jediném exempláři, procházel průběžnou modernizací jak karoserie, tak hnacího agregátu. Objem motoru řady Š 720 OHC byl postupně zvětšován z původních 1,5 přes 1,6 až na 1,8 litru. V poslední sezóně 1975 se ve voze objevil i motor o objemu 2,0 litru přičemž největší rychlost činila podle zpřevodování až 220 km/h. Ve voze byla zprvu zkoušena závodní pětistupňová převodovka z vozu Tatra 603, záhy byla nahrazena převodovkou vlastní konstrukce Škoda. Řízení zůstalo sériové s upraveným hřídelem volantu. Brzdy byly upravené sériové (kotouče jen vpředu). Přední lichoběžníková a zadní kyvadlová náprava vycházely z osobního vozu Škoda 110, vinuté pružiny a tlumiče byly přizpůsobeny hmotnosti vozu jen 630 kg. Elektronové 13“ ráfky byly obuty do závodních pneumatik Dunlop,“ dodávají s tím, že zachovalý exemplář vozu je možné zhlédnout ve Škoda Muzeu.

Čtěte další články na téma Škoda Auto

Foto a zdroj: Škoda Auto