21. ledna 2023 –– události –– Ondřej Krynek

Prestižní britská galerie Tate Modern nabízí až do 23. června výstavu děl, které vytvořila zesnulá slovenská sochařka a výtvarnice Mária Bartuszová. Výtvarnice, která přinesla zcela nový přístup k sochařství, kdy své vlastní představy zhmotnila s pomocí inovativních metod sádrového odlévání.

„Bartuszová se inspirovala organickými formami a cykly v přírodě, od dešťových kapek a vajec až po lidské tělo. Tato výstava, která pokrývá celou šíři její pozoruhodné třicetileté kariéry, odhaluje plodné dílo hmatatelných, smyslných a sugestivních soch, formovaných autorčinými osobními zkušenostmi a hlubokou láskou k přírodě. Přináší více než 80 jemných sádrových prací Bartuszové spolu s bronzovými odlitky a hliníkovými reliéfy – mnohé z nich nebyly v této zemi dosud nikdy vystaveny – a nabízí vzácnou příležitost zjistit, jak tato málo známá umělkyně proměnila abstraktní sochařství díly, která zachycují vitalitu a nejistotu života,“ uvádí kurátorka Juliet Bingham.

„Výstava zkoumá, jak Bartuszová pracovala vynalézavě a rychle, využívala prchavý a tekutý proces odlévání k vytváření pevných a jemných uměleckých děl zároveň. Na počátku 60. let 20. století, inspirována hrou s nafukovacím míčem se svou malou dcerou, vytvářela abstraktní tvary naléváním sádry do gumových balónků a jejich tvarováním pomocí tlaku a napětí, což je metoda, kterou nazvala gravistimulace. Výsledná díla odrážejí autorčino hluboké spojení s přírodou, evokují živé a rostoucí formy, přičemž si stále zachovávají přítomnost těla,“ dodává.

Mezinárodně uznávaná umělkyně, která žila mezi roky 1936 až 1996 experimentovala také s novou technikou tvarování sádry nazvanou pneumatické lití. Foukáním vzduchu do balónku a lití sádry na povrch vznikaly skořápkovité tvary, s nimiž dál pracovala. Dále experimentovala se sochami, kde propojovala různé často protichůdné tvary. V Tate Modern je to první takto velká výstava této výtvarnice.

Čtěte další články na téma výstavasocha

Foto a zdroj: Tate