22. listopadu 2015 –– architektura –– Lenka Hlaváčová

Los Angeles Times zveřejnil článek Budoucnost je v minulosti – Trendy v architektuře. Autorem je Christopher Hawthorne, který v něm shrnul kulturní události. Vyvodil závěr, že uplynulý rok byl plný sebereflexe, kdy je třeba znát minulost pro poznání a porozumění budoucích projektů v architektuře. Takový je i mrakodrap Unveiled.

Z výzkumu  Hawthorne předpověděl, že po letech parametrismu budou  architekti v roce 2015 vycházet z prvků historie pro praktický základ nových návrhů a projektů.  Ukázkový příklad lze najít v práci dvojice Michael Ryan Charters a Ranjit John Korah. Duo, které nedávno vévodilo ChiDesignu se svým projektem Unveiled Skyscraper. Chicago potřebovalo nové centrum pro architekturu, design a vzdělání.  Jednoznačně zvítězil návrh, který by se dal shrnout jako jednoduchá krystalická forma dřevěných kleneb. Ovšem když se projektem začnete zabývat více zjistíte, že je precizně promyšlený a dost složitý.

Tvůrci se především se inspirovali mrakodrapy z 20. století, Korah se inspiroval formalismem moderních věží. Sloučení dvojčlenné konvence vede k úspěchu projektu. Pro strukturu měst jsou typické vysoké budovy. Během dne budova skvěle doplňuje prostředí Chicago Loop. A v noci díky osvětlení  se můžeme kochat nádherným pohledem na geometrii kleneb. Dřevěná forma nás zaujme na první pohled. Inspirace z Broad Muzea byla nutnost, která se nakonec ukázala jako velká přednost. V  části, která slouží jako galerie proniká přirození světlo, ale žádné nedopadá přímo na umělecké dílo.

Charter a Korah shrnuli svá rozhodnutí  v projektu několika větami: „Nový typ budovy představuje pro Chicago vytvoření úplně nového panorama. Budova navíc vyzdvihuje nové stavební technologie, které umožňují architektonické příležitosti nejen pro designéry a studenty.  Jedna z velkých novinek jsou výtahy upevněné na laně. Několik kabin pracuje současně, stále dokola čímž se snižuje množství prostoru potřebného pro výtah.“

Dřevo, materiál, který ožívá v současné době má velmi významný podíl i na této stavbě. Dřevěné systémy byly integrovány do konstrukčních prvků klenby. V podlahách jsou ukryty sálavé topné prvky zatímco v klenbách je umístěn chladící komponent. Osvětlení je rozděleno do různých oddílů a díky tomu se dá jednodušeji ovládat.

Následující útržek z tiskové zprávy nám dokazuje fantastickou formu a programovou logiku projektu: „Budova je organizována tak, aby bylo jednoduché přejít z jedné části do druhé, klade důraz na  prostory shromaždování mezi které se řadí např. divadla a místnosti pro workshopy. V budově je izolovaná horní část zatímco dolní část je významné veřejné prostranství včetně maloobchodu, auditoria, kaváren a galerií, které udělají dojem na návštěvníky budovy ihned po vstupu do budovy.“

Návrh od dvojice Michael Ryan Charter a Ranjit John Korah je přesně odrazem práce Hawthornea. Ukazuje nám architektonické dílo, které má propracované prvky z minulosti. Korah je navíc důkazem nové éry, která je definovaná omlazením v oblasti architektury. Architekt, který našel pevnou půdu pod nohama po několika letech parametrického pozdvižení.

Čtěte další články na téma architekturamrakodrap

Foto a zdroj: Michael Ryan Charters