19. července 2009 –– architektura –– Pavel Dvořák

První část bývalé nadzemní dráhy spojující Manhattan a West Side o délce jedné míle byla po přeměně na park a promenádu slavnostně otevřena veřejnosti. Unikátní a citlivý přístup k industriálnímu dědictví města je na světě raritou a získal jméno High Line.

Celokovová nadzemní dráha z 30. let již řadu let nesloužila původnímu účelu a jakožto majetek města nebyla prodána nebo zbourána, ale zrekonstruovaná do podoby nadzemního, průchozího parku. Architektonickou soutěž na rekonstrukci vyhrálo studio Diller Scofidio + Renfro, o zahradní architektury se postarali James Corner Field Operations.

Parky a industriální stavby do města prostě neodmyslitelně patří a tento projekt můžeme brát jako vzor, jak krásně fungují tyto dvě věci dohromady. Vysuté zahrady New Yorku sluší!

O financování a provoz se ovšem nestará jen město, ale také organizace “Přátelé High Line”, která shromažďuje soukromé a individuální investory. Díky otevřenému financování se členem a přispěvatelem může stát vlastně každý. Pomoci s financováním a stát se členem po internetu můžete již s pár dolary v kapse, a zdá se, že tento systém minimálních investic jednotlivců opravdu funguje. Na klubovou kartu pak máte slevy třeba v obchodech v okolí dráhy.

Samotná dráha má vstupy každé dva bloky se schodišti, někde i s výtahy, je nasvětlena během noci a nacházejí se na ní přenosné ale i fixované sezení. Zajímavě jsou řešeny rostliny, jelikož inspirace tvůrců nebyla v kráse botanických zahrad a parků, ale zcela naopak právě v kráse opuštěných a náhodně zarostlých prostorách. Nevýhodou a překvapením je, že je zde zákaz vstupu psům a také zákaz  jízdy na kole.

Nevím proč se zdá, že právě v kolébce toho, jak se říká “dravého kapitalismu”  se podobných projektů rodí víc. Zatímco u nás se na podobné památky zcela kašle. Jen namátkou bych uvedl pár příkladů, jako třeba unikátní litinová hala nádraží Bubny, která je těsně před zbouráním jelikož ji Ministerstvo kultury vyňalo ze seznamu památek. Dalším příkladem může být Ringhoferova továrna na lokomotivy na Smíchově, továrna Praga ve Vysočanech nebo třeba cukrovar v Modřanech. Je opravdu maximalizace zisků za každou cenu pro developery tím jediným měřítkem? Kdy to skončí?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_YKZFO9QaaQ[/youtube]

Video: Vize předělání nadzemní dráhy na park a promenádu High Line

Na druhou stranu existuje jedna pozitivní výjimka a to na Žižkově, kde zbyl kovový most přes Husitskou ulici, kterému se říká Hrabovka a Magistrát ho plánuje předělat na cestu pro cyklisty. Snad takovýchto projektů bude čím dál víc. Těším se až na Nuselský most vyrazím s kočárkem!

Čtěte celý článek New York dělá z nadzemky park a promenádu

Foto: Iwan Baan
Zdroj: High Line