25. července 2008 –– technika –– Ondřej Krynek

Plzeňské závody Škoda Transportation představily novou lokomotivu Škoda 109E, na jejímž designu spolupracovaly se studiem Porsche Design. Stroj s prvky ze závodních automobilů dosahující rychlosti 200 kilometrů za hodinu bude hojně provozován i na českých drahách.

Lokomotiva, která byla navržena a vyrobena v českém závodě Škoda Transportation, je určená především pro vlaky nejvyšší priority, kde uplatní vysoký výkon a maximální rychlost okolo 200 kilometrů za hodinu. Není tak divu, že na českých drahách bude určena především pro mezistátní spoje ve střední Evropě.

Tvar i barevné řešení bylo navrženo ve spolupráci se studiem Porsche Design, se kterým už dříve závody spolupracovaly na jedné modelové soupravě tramvají určených například pro Prahu.

Mimo modernějšího designu, než se kterým jsme se mohli doposavad na našich spojích setkat, prošly i útroby stroje velkou modernizací. Při výrobě se uplatnily moderní materiály jako vláknové kompozity z Formule 1, hliníkové kotouče jako u špičkových soutěžních automobil i nové lehce výměnné deformační díly kabiny strojvůdce, které bezpečně odolají nárazu ve 110 kilometrové rychlosti do nákladního vozu s cisternou o váze patnácti tun.

Novinkou je i nová možnost nejen soupravy pomocí lokomotivy táhnout, ale i tlačit na jejím konci. Strojvedoucí pak dálkově ovládá lokomotivu z řídícího vozu na opačném konci soupravy. Náročnost výroby lokomotivy, prvně zkoušené už v roce 2006, dokládají závody počtem deset tisíc elektronických spojů a třicet kilometrů použitých kabelů.

Současně s oficiálním představením vyjel ve středu stříbrnomodrý stroj na zkušební plzeňské koleje ke zkušebním jízdám. Na našich kolejích by se mělo objevit přibližně dvacet vozů a to postupně už v průběhu příštího roku.

Foto a zdroj: Škoda Transportation