25. října 2008 –– technika –– Jan Čech

Pařížský autosalon přinesl spousty novinek i designérských studií. Něco mezi nimi byla Mazda Kiyora. Vzhled sice na silnicích ještě hned tak neuvidíme, ale techniku najdete zanedlouho v dalších modelech.

Pod kapotou totiž pracuje zážehový čtyřválec o objemu 1,3 litru s přímým vstřikováním a se systémem Stop-Start. Ten vypne motor na křižovatce, když není třeba, aby se točil. Když naskočí zelená a řidič sundá nohu z brzdy, elektromotor samočinně motor opět roztočí.

Podle vody
Ale přejděme k designu. Ten je na Mazdě Kiyora tím hlavním. Navazuje na předchozí studie, jako byly Ryuga, Taiki nebo Furai. Opět má hlavní inspiraci v přírodě, tentokrát ve vodě. Tvar karoserie skutečně připomíná vodní kapku a linie na dveřích pak mořské vlny. Tyto tvary nejsou samoúčelné. Když příroda něco takového vytvoří sama, pak to musí být asi rozumným kompromisem mezi tím, co je možné a přírodními zákony. Vybrání na dveřích tak skutečně lépe vede vzduch do míst, kam je zapotřebí.

Kiyora ale je především automobil do města. Menší hatchback, který má zásadní výhodu v nízké hmotnosti. Ta je docílena třeba díky průhledným plastovým dveřím, velmi lehké karoserii ze speciálních ametriálů, stejně jako použitím nejlehčích materiálů (hliník, kompozit apod.).

Pohled do interiéru připomíná mořské dno. Je vidět na všechny strany, dokonce i nahoru. Střecha je totiž netradičně prosklená, a to i přesto, že jsou na ní umístěny fotovoltické články. Uvnitř vozu našly místo lehké a pevné materiály, jako hliník a speciální pryskyřičná pěna, jejíž vývojem se v Japonsku momentálně zabývají a plánují ji použít v budoucnu i na karosářské díly.

Ekologie hýbe Kiyorou
Cestující ovládají všechny systémy přes dotykovou obrazovku. Vůz při jízdě snímá různá data, která je pak schopen kdykoli ze svého harddisku vyvolat. Je možné se třeba podívat, kolik emisí vypustil vůz do ovzduší.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_rHxbps_mtY[/youtube]

Kiyora je také schopna venkovní vzduch filtrovat a přivádět jej do vozu. To samé se děje i s dešťovou vodou, která dopadá na průhlednou střechu auta při nepříznivém počasí, je zbavena všech nečistot a ukládána ve speciální láhvi, umístěné mezi předními sedadly. Pasažéři ji mohou během jízdy konzumovat, nádobu lze také vyjmout a vodu získat z jiných zdrojů. Mazda tento systém, který využívá v hojné míře karbonových filtrů, nazývá Lifesaver.

Foto a zdroj: Mazda