8. listopadu 2008 –– technika –– Jan Čech

K designu automobilů neodmyslitelně patří i tuning. Je to vpravdě už nástavba originálního továrního vzhledu. Někdy lepší, někdy horší. My vám představujeme několik vozidel z největší americké tuningové výstavy SEMA 2008.

Ta začala tento týden v tradičním městě všech šíleností – v Las Vegas. Najdete tady všechny tuningové finty, které se na americkém trhu nabízejí, nebo jen tovární úpravy pro zábavu.

Začneme hodně zostra. Tedy spíš ztěžka – pořádnými pickupy. Jedním z nejupravovanějších typů vozů byla jednoznačně Toyota Thundra. Tady se objevila například v rudé barvě konceptu Ducati Transporter. Jak název napovídá, vůz byl upraven tak, aby co nejlépe plnil úlohu doprovodného vozidla pro závodní motocykl Ducati. Blatníky u zadních kol se tak dají zvednout a v nich našly své místo velké boxy na nástroje a výbavu.

A když už Thundra jede na závody, proč s sebou nevzít rovnou soutěžní auto. Třeba v ohromném návěsu. V USA takto upravené pickupy nejsou ničím výjimečným a velmi často tahají náklady větší, než zvládne mnohý evropský náklaďák.

Také tu máme tovární úpravu nejprodávanějšího pickupu všech dob – Fordu F150. Jenže ve speciální edici SVT Raptor R. Auto je určené hlavně do terénu, ale ani ve městě neudělá ostudu. Třeba nová maska chladiče s velkým nápisem Ford by jistě všem autům americké produkce slušela.

Ale pojďme k rodinným a luxusním vozům. Za pozornost stojí například Hyundai Genesis. Novinka od korejského výrobce dostala hned trojici různých úprav. Lišily se barvou karoserie, použitými prvky a také výbavou. My vybíráme bílou verzi Ice, která je vlastně pojízdným internetem. Uvnitř je připojení více-méně na cokoliv: WiFi, iPhone 3G, Mac Mini PC, Mac Book Air nebo iPod. Prostě jezdící reklama na Apple.

Toyotu Yaris všichni známe jako malé spolehlivé vozítko do města. Jenže firma Five Axis Design změnila tohoto prcka na malého jednomístného top chop roadstera ve stylu závodních vozidel. Z čelního skla zbyl jen štítek a ohromné koncovky výfuku pak prozrazují, že motor je dopovaný velkým turbodmychadlem.

A když už jsme začali s tím zkracováním střech, ukážeme vám i kompaktní SUV Mercedes-Benz GLK. Jenže tentokrát s ohromnou maskou chladiče a uříznutou střechou.

A na závěr to nejlepší – sporťáky. Tak například firma Classic Design představila Concept 2 Widebody Challenger. Je to vlastně Dodge Challenger snížený o 55 mm, se speciálními ráfky a pneumatikami a zvláštními úpravami karoserie v retrostylu.

Hodně zajímavý je i stánek Chevroletu. Tady je totiž na čtyřech vozech ukázána budoucnost modelu Camaro, konkrétně doplňkových dílů pro zákazníky. Postupně totiž naběhne výroba individualizačních dílů, jako jsou prahy, nárazníky, různobarevné interiéry či speciální kola. A podle vystavených aut se mají zákazníci na co těšit.

A na závěr jsme si nechali perličku – ASI Tetsu GTR. Nic vám to neříká? Možná, že když se do vozu s gigantickým vstupem chladicího vzduchu pořádně zadíváte, objevíte v něm původní Bentley Continental GTR. Auto nejen divoce vypadá, ale také bude jezdit. Díky úpravám motoru se zvedl výkon na 800 koní.

Foto: SEMA