26.12.2008 –– technika –– Jan Čech

Asi nejvýrazněji do motoristického designu letos promluvila automobilka BMW. Představila dva opravdu dvě velmi významné studie – tvarově proměnlivou Ginu a retrosporťák M1 Hommage. Jimi končí ohlédnutí za designem automobilů a techniky v roce 2008.

Ani jeden ze zmíněných vozů nenechal hladinu motoristického světa hladkou. Oba jí rozvířili více, než jakákoli jiná studie.

Hadraplán BMW
O BMW Gina jsme již psali. Celý článek s videem a více fotografiemi si můžete přečíst pod odkazem na konci článku, takže nyní jen shrneme základní filosofii. Život je změna a platí to i pro automobil. Gina je tedy vlastně konstrukce z kovových „kostí“. Některé z nich jsou pohyblivé v závislosti na rychlosti jízdy (spoilery, prahy), rozsvícení světel nebo na tvaru těla. Kosti totiž nejsou pokryty plechy nebo plasty, ale speciální pokovené plátno.

Oplakávané M1
Druhý koncept BMW M1 Hommage je inspirovaný motoristickou legendou – sporťákem M1. Třicet let se fanoušci značky dívali na fotografie tohoto vozu s nostalgií. Chtěli, aby německá značka vyráběla něco podobného. A jak to vypadá M1 Hommage bude právě tím vozem, po kterém touží.

Koncept přebírá to famózní z předchůdce, jako je tvar karoserie, vzhled kol nebo žebrované zpětné sklo. Ale samozřejmě, že od původního vozu se moderní studie hodně liší. Třeba tím, že nemá výklopná světla, o hrany se už nepořežeme nebo moderním tvarem ledvinek.

Čtěte samostatný článek o konceptu vozu BMW Gina.
Čtětě samostatný článek o konceptu BMW M1 Hommage.

Foto: BMW