9. listopadu 2014 –– technika –– Jiří Hřebejk

Dnešnímu automobilovému světu vládne Eko. Ať už se jedná o ekologii nebo ekonomii. Podstatě dnes již, ve světe aut, věci spojené v jeden celek. Začalo to hybridními technologiemi. Nyní představila francouzská automobilka Renault koncept futuristického vozu Eolab.

První průkopník v této technologii, pro masovou výrobu, byla Toyota. Její model Prius byl něco tak nového, něco tak originálního, že si získal pozornost mnoha kupujících, zejména v Americe a Japonsku. Náš starý kontinent zas těmto technologiím moc nefandí. Jenže svět 21. století již potřebuje změnu. Jak by taková změna mohla vypadat nám, před několika lety, předvedla automobilka WV. Její model 1l byl, jako by ho u nás zapomněli návštěvníci z jiné planety. Přísně aerodinamická karoserie s kombinací dieselového motoru a elektromotoru umožňovali tomuto konceptu (nyní již existuje malosériová výroba) „spolykat“ požadovaný 1l paliva na 100km.

Na letošním Pařížském autosalonu WV představil novou variantu modelu 1l. Ale nemůžeme se v Evropě spoléhat jen na jednu automobilku. Proto jeden z konkurentů, Renault, přišel se svojí verzí EKO-logického/nomického automobilu. Jedná se o Renault Eolab. Ze všech konceptů hybridních aut vypadá nejvíce „sériově“. Na rozdíl od zmiňovaného WV 1l má kabinu pro čtyři cestující. Nějaký kufr. Klasické čtyři kola a také spotřebu 1l/100km.

Revoluce Eolabu je v materiálech z kterých je postaven. Ocel byla použita pouze na předních a bočních nosnících karoserie. Konstruktéři raději sáhli po hořčíku, hliníku a kompozitu. Z toho jsou vyrobeny nejen díly karoserie ale i části interiéru. Rámy sedadel, podlaha a zadní příčka. Zde všude byl použit kompozit. Tím mohl Eolab „zhubnout“ o 400 kg. Neuvěřitelné číslo. Bohužel si nemusíme brát ani kalkulačku, abychom si spočítali, jaké je výsledné číslo, když konstruktéři přidali pod kapotu hybridní plug-in o váze 150 kg. Přesto výsledných 955 kg je dobrý výsledek na malý hybrid-hatchbag.

Padesáti-kilowattový elektromotor dokáže rozjet automobil na 70 km/h. Poté se do práce přihlásí i 0.9 Tce motor, který pochází z Clia.  Design samotný je v jasném stylu Renault. Nová maska obepíná znak a pokračuje až k světlometům. Místo vodorovných lišt však na masce najdeme jen drobné body. To abychom již na první pohled z dálky poznali že se jedná o hybrid.

Z karoserie také zmizely vnější zpětná zrcátka. Ty jsou nahrazeny kamerami. Také klasické kliky od dveří by jsme hledali marně. Celkově je celý koncept brán velice rozumně. Nenajdeme zde, skoro, žádný tvar, který by nešel uplatnit ve velkosériové výrobě. Potíž už je v použitém materiálu. Tam jsou naopak použity kusy, které v dnešní době jdou vyrobit jen velmi nákladným způsobem.  Například podlaha. Ta je vyrobena s pryskyřice vyztužené skelnými vlákny. Ta vyjde 14 x víc, než klasická podlaha. Renault však již dokázal náklady na tuto podlahu srazit o pětinásobek.

Jak jsem na začátku psal, že automobilky chtějí mít více EKO aut…Správně by se mělo napsat že „automobilky musejí! mít více EKO aut. Evropská komise totiž bude po roce 2020 vymáhat průměrnou spotřebu aut 4l/100km. Což dnes jen málokterý automobil splňuje. WV i Renault již začali na tomto budoucím nařízení pracovat. Již dnes se můžeme jejich snažení sledovat a posuzovat výsledky. Uvidíme, která automobilka bude další.

Čtěte další články na téma Renaultauto

Foto a zdroj: Renault