30.01.2019 –– technika –– Jakub Sochor

Automobilový segment B bude v letošním roce doplněn o nový Renault Clio. Vozidlo, jež je pátým generačním vydáním osvědčené modelové řady, modifikuje dílčí prvky tvarosloví svého předchůdce, které však pojímá zcela novým způsobem. Novátorství se promítá rovněž do kabiny, jíž dominuje velkoplošný dotykový displej.

První generace Renaultu Clio, jež byla uvedena roku 1990, představila moderní subtilní karoserii, která tvořila výrazný protipól dobovému hatchbacku R5. Nástupnický model (1998) rozvíjel některé již známé prvky, například absenci rozměrné masky chladiče (jíž nahradil úzkou štěrbinou), celkový výraz karoserie však doznal výrazné proměny, jejíž dominantou bylo měkce klenuté okno zadních dveří. Naproti tomu třetí generace (2005) přišla na trh v době progresivního tvarosloví vozidel Mégane II či Espace IV. Ve tvarech exteriéru se tedy zračila extravagance Renaultu Avantime, kabinu naopak zútulnil designový směr Touch Design.

Čtvrtá generace, jedna z významných premiér léta 2012, přinesla novou modelaci karoserie, na níž navazuje nejnovější model. Řeč je o měkkých přechodech mezi plochami a zesílení hmoty nad blatníky, díky čemuž je zevnějšek vozu plastický a esteticky trvanlivý. Maskováním klik bočních zadních dveří a subtilními koncovými světly byl sugerován dojem třídveřového sportovního vozu.

Nejnovější Clio rozvíjí proporčnost a jemné kontury svého předchůdce. Nejde však o přebírání motivů, nýbrž o jejich novou interpretaci. Součástí výrazového jazyka designu aktuálních Renaultů jsou diodové pásy čelních světel, vybíhající z krytu hlavních reflektorů – řešení známé ze soudobých vozidel Mégane, Talisman či Koleos. Páté dveře Clia dotvářejí rozměrnější sdružené svítilny s komplikovanější optikou a – podobně jako u předchůdce – menší okno, jež evokuje sportovnost.

Minimalistická přístrojová deska je složena z horizontálních dílů, jejichž linky jsou čeřeny pouze velkým dotykovým displejem. Hlavní těleso desky je trojboké a svým zkosením budí dojem reminiscence na interiéry počátku devadesátých let minulého století.

Čtěte další články na téma autoRenault

Foto: Renault