08.06.2013 –– události –– Alžběta Smejkalová

Nejen Georgesi Mélièsovi, ale i počátkům filmu se věnuje výstava s názvem Georges Méliès a podtitulem Kouzlo filmu, která je v barcelonském Caixa Fórum jeho návštěvníkům přístupná až do 24. června. Více než 400 exponátů v podobě kreseb, fotografií, maket či filmového vybavení na výstavu zapůjčila Francouzská kinotéka.

Méliès začínal jako ilusionista v divadle Roberta Houdiniho, se kterým pracoval celých 25 let. Svou filmovou kariéru zahájil v roce 1896, kdy si koupil svou první filmovou kameru. Záhy po té zbudoval vlastní filmové studio v Montereuil, kde vznikla většina jeho filmů. Právě zde v roce 1902 natočil svůj nejznámější film Cesta na Měsíc (Le voyage dans la Lune).  Méliès zastával hned několik úloh najednou a výstava mapuje všechny z nich: ilusionista, technik, herec, návrhář, filmový architekt, ale také producent, režisér a distributor více než pěti set filmů, které vytvořil mezi lety 1896 a 1912.

Počátek Mélièsova filmu – umění triků, první část výstavy uvádí návštěvníky zpět na přelom 19. a 20. století a seznamuje je s technologiemi, které předcházely samotnému vzniku filmu. Mohou si detailně prohlédnout a v některých případech i vyzkoušet přístroje, které se snažili o rozpohybování statických obrázků (například zootropu, praxinoskopu či laterny magiky), dále vysvětluje optické klamy, jež Méliès při své práci používal.

Vystavené skici, návrhy, modely, makety, filmy, dokumentace a materiál od produkce nám lépe umožňují pochopit celý tvůrčí proces a vznik filmu. Výstava nabízí ke zhlédnutí celkem 21 filmů, z nichž některé byly zrestaurovány a digitalizovány zvláště pro tuto výstavu. Méliès – filmař a kouzelník, sekce výstavy, která představuje Mélièse jako jednoho z nejdůležitějších tvůrců raného filmu, z jehož odkazu dodnes čerpají i slavní hollywoodští režiséři, mezi nimi například i George Lucas, Steven Spielberg nebo Martin Scorsese.

Mélièsovy filmové prvotiny se podobaly těm bratří Lumiérů a „pouze“ dokumentárním způsobem zachycovaly obvyklé denní situace. Velmi brzy se však k filmu začal stavět inovativním způsobem a vytvářel filmy pro zábavu. S filmem spojil svět, ze kterého vzešel, svět magie a kouzel. Do svých filmů přenášel zvláštní efekty, které za léta praxe dokonale ovládal. Ale film mu rovněž umožňoval zrealizovat triky, které nebyly proveditelné na divadelní scéně. Právem tak platí za prvního filmového iluzionistu.

Závěrečná část expozice Mélièsova smrt a vzkříšení jeho tvorby nastiňuje konec prvního z velikánů filmu. Roku 1912, kdy Méliès natočil své poslední filmy, dochází ke zlomu v jeho kariéře: trikové filmy se dostávají z módy, na jejich místo nastupuje poetický realismus. Na vrchol se dostává G. Feuillade, v USA D. W. Griffith nastoluje nová filmová pravidla. První světová válka klepe na dveře. Méliès odmítá spojit svou malou filmovou firmu s některou z velkých produkčních společností jako Pathé či Gaumont. A tak přijímá místo prodavače v obchodě s hračkami.

Roku 1929 byla zorganizována retrospektivní přehlídka na Mélièsovu počest. Méliès umírá o devět let později v Paříži. Poslední pocta byla Meliésovi složena ve filmu Hugo (2011), jehož autorem je M. Scorsese.  Po celou dobu trvání výstavy jsou pořádány komentované prohlídky a přednášky a diskuse opět věnované G. Meliésovi, iluzionismu a magii. Do doprovodného programu jsou zařazena i promítání s hudebním doprovodem nebo soutěž, o nejlepší video obsahující pro Mélièse typické filmové triky.

DesignVid.cz nabízí video Nahlédněte do filmové výstavy George Mélièse

Čtěte všechny články na téma filmvýstava

Foto a zdroj: Caixa Forum