1. prosince 2010 –– umění –– Ondřej Krynek

Kreativní dvojice Michael Tompert a Paul Fairchild připravili dvanáct fotografií, kterým dominují designově vybroušené produkty kalifornské značky Apple. I když by se mohlo jednat o perfektní produktovou fotografii, všechny snímky mají jeden háček. Všechny nové produkty byly úmyslně zničeny provrtáním, rozřezáním nebo vzplanutím.

„Celý nápad vznikl minulý rok, když jsem dal jednomu z našich synů k Vánocům iPod Touch. Oni se o něj pořád dohadovali, až jsem jim ho vzal a rozbil ho o zem,“ řekl Michael Tompert. Oba dva pánové, jeden majitel grafického studia a druhý profesionální fotograf, následně několik měsíců nakupovali nové produkty značky Apple, aby nashromáždili dostatečné množství materiálů pro jejich výtvarný fotografický experiment.

Do jejich nákupních košíků padl mobilní telefon iPhone, několik multimediálních přehrávačů iPod, počítač MacBook, počítačová myš Magic Mouse i tolik oblíbený tablet iPad. Pánové se rozhodli vytvořit kolekci fotografií Zničené produkty Apple a tak muselo dojít k záměrnému ničení s co největší vizuální efektivitou. Telefon iPhone byl provrtán, počítačová myš i s baterkami rozřezaná na plátky, počítač rozbit kladivem a následně provrtán dvanácti dírami.

Speciální zacházení bylo poskytnuto přehrávači iPod nano, kterých bylo necháno přejet vlakem hned několik ve více barvách. Údery kladivem utržil i tolik oblíbený tablet iPad, který podle fotografie začal hořet a shořela půlka přístroje. Výsledkem fotografického experimentu je dvanáct velkoformátových fotografií, které podle jejich slov vyjadřují jejich vztah k výrobkům s nakousnutým jablkem ve znaku. Takhle se ničí vybroušený design v součtu za víc jak sto tisíc korun.

Foto a zdroj: Michael TompertPaul Fairchild