12.03.2012 –– umění –– Tereza Voříšková

Pod gotickými klenbami pařížské Conciergerie byla na uplynulé výstavě Bêtes Off k vidění díla 45 různých umělců. Výstava se dotkla několika témat. Hlavním motivem ovšem zůstalo, jak již název napovídá, La Bête neboli divoké zvíře či bestie. Kurátorem výstavy byl Claude d’Anthenaise, ředitel Musée de la Chasse et de la Nature.

Expozice Bêtes Off (slovní hříčka best off) byla velkolepým zakončením události Monuments et Animaux, díla která vznikala, byla vystavována na nejrůznějších místech po celé Francii. Autoři se zabývali otázkami, jako například jaký význam mají zvířata pro uměleckou tvorbu? A kde je jejich místo v současném umění?

Pro mnoho umělců slouží zobrazování zvířat pouze k vyjádření lidských povahových rysů, či pocitů. Lidé a zvířata se od sebe bezesporu velmi liší, ovšem v těch nejzákladnějších potřebách přežití jsou si velmi blízcí. Autoři nám nastavují zrcadlo a my tak můžeme pozorovat propastný rozdíl mezi kulturou a přírodou nebo naopak sledovat momenty, kdy se hranice chování člověka a zvířete stírají.

Otevírá se zde i téma, jak se postavení zvířete měnilo a vyvíjelo v naší kultuře, jakým způsobem nás obohatily vědecké poznatky a nejnovější technologie. Naše touha po vědění se proměňuje v křečovitou snahu mít vše živé i neživé pod kontrolou a to právě za pomoci strojů a přemíry informací. Rozumíme němé tváři více, nebo ji naopak bereme jako něco podřadného a nepodstatného? Opravdu o zvířatech víme vše? Jaký vztah mají ke svým mláďatům a jak vnímají naše zasahování do jejich životního prostředí? Uvědomujeme si při naší hře na Boha, že ovlivňujeme celý ekosystém, který se samozřejmě dotkne i nás?

Prostory Conciergerie se náhle proměnily v hřiště stínů, světel a nejroztodivnějších zvuků lesa a zvířat. Jednotlivé exponáty vytvářely bludiště, ve kterém se divák postupně ztrácí a nalézá zdroje zvuků, objevuje skryté nenápadné instalace nebo přímo nečekaně vstoupí do projekce. Le Temps des Mouches, v překladu Čas much, je jedno ze stěžejních děl výstavy. Autorem je umělec Erik Nussbicker. Krásný bílý závěs je nainstalován do tvaru přesýpacích hodin a uvnitř je lapeno na tisíce poletujících much. Postupem času mouchy umírají a padají do spodní části instalace, kde je snímá kamera a pak je promítá na okolní zdi.

Dalšími zajímavými exponáty jsou například Licorne od Xue Sun, Here is The End of All Things od Claire Morgan, Nature Study od Louise Bourgeois, Le porteur de L’Esprit de la Baleine Échouée od Julie Faure-Brac a mnohé další.

DesignVid.cz nabízí video