18.09.2016 –– umění –– Ondřej Krynek

Uznávaný čínský umělec Aj Wej-wej vytvořil v centru Florencie instalaci Reframe, která čítá 22 nafukovacích lodí připevněných na okna paláce Palazzo Strozzi. Jedná se o zdařilou upoutávku na jeho samostatnou výstavu s názvem Libero neboli Zdarma, která ukáže jeho nejstěžejnější díla napříč různými médii.

Palazzo Strozzi je museum ve Florencii, které se zaměřuje na výstavy převážně moderního mezinárodního umění. Proto není divu, že právě tento palác pokryl Aj Wej-wej svou nejnovější instalací Reframe, která čítá 22 speciálně upravených nafukovacích člunů. Umístěny byly na okna do prvního patra budovy a díky své speciální konstrukci přeci jenom do interiéru propouští trochu denního světla.

Reframe je skvělou upoutávkou na výstavu Libero, kterou Aj Wej-Wej otevře v téže budově 23. září a potrvá až do 22. ledna 2017. První jeho velká samostatná výstava v Itálii nabídne jak ranou tvorbu tak nejnovější díla a to napříč mnoha použitými médii od videoartu přes malby až po speciální monumentální instalace či sochy. Většina jeho děl pak nabízí takzvaný sociální rozměr a často i hluboký příběh.

Jeho klíčovými díly nebudou jen jeho jízdní kola a stoličky, ale také nedávné portréty z kostek Lego, z nichž Aj Wej-Wej nechával složit obrazy disidentů. Stále aktuálním tématem, jehož se na výstavě dotkne je i migrace v oblasti Středomoří. Zajímavé bude jistě i sledování kontrastu umělcovy invaze moderního umění do historického paláce z 15. století.

„Aj Wej-wej se řadí mezi nejznámější současné čínské umělce. Jeho inovativní dílo, často označované za provokativní, mu získalo velké mezinárodní uznání, zároveň z něj ale udělalo nepřítele čínské vlády. Narodil se roku 1957 v Pekingu, v roce 1978 začal studovat na Pekingské filmové akademii. Ve stejné době se stal členem vlivné avantgardní umělecké skupiny Sing-sing (Hvězdy). Její neoficiální výstava na sebe v roce 1979 upoutala značnou pozornost, záhy byla ale na pokyn vlády zakázána. Aj Wej-wejova snaha utéci omezením a represím čínské společnosti ho v roce 1981 dovedla až k emigraci do Spojených států amerických. V New Yorku se setkal s díly Marcela Duchampa, Andyho Warhola a Roberta Rauschenberga. Tito umělci měli zásadní vliv na jeho umělecký vývoj a byli zdrojem zájmu o ready-made objekty, reklamní design a konceptuální umění,“ uvádí Národní galerie k životopisu umělce, při jeho poslední výstavě v České republice.

Čtěte další články na téma výstavaAj Wej-wej

Foto a zdroj: Palazzo Strozzi