3. srpna 2022 –– architektura –– Ondřej Krynek

Britský architektonický ateliér William Matthews Associates se stal vítězem mezinárodní architektonické soutěže o podobu tří stanic a lanovky s pěti podpěrami, která v Praze povede z Podbaby přes Troju do Bohnic. Moderní stavby mají kombinovat jednoduché tvary, základní materiály a nadčasový výraz. Doprava lanovkou ušetří cestujícím množství času a bude ve výsledku levnější i provozně.

„Lanová dráha propojuje pražské čtvrti Dejvice, Troju a Bohnice, překlenuje Vltavu a prochází jedním z nejvýznamnějších přírodních prvků Prahy – Trojskou kotlinou. Návrh jemně vstupuje do tohoto fascinujícího prostředí kompaktně navrženými stanicemi, jejichž střechy se průběžně proměňují a reagují na svoje bezprostřední okolí, a také návrhem jednoduchých pylonů, které v rámci jedné formy elegantně integrují veškerou potřebnou technickou infrastrukturu. Nová pražská lanová dráha je vysoce udržitelným, rychlým, efektivním ale i příjemným propojením městských čtvrtí, které Praha tak nutně potřebuje,“ uvádí v anotaci k soutěži CCEA MOBA, která soutěž organizovala.

„Porota považuje tento návrh v rámci soutěže za celkově nejlepší. Klíčovým prvkem jeho úspěchu je citlivost a ucelenost – autorům se podařilo propojit všechny prvky a zároveň zachovat jejich jedinečné vlastnosti. Návrh, který je svým způsobem ikonický, se vyznačuje rafinovaností a taktilností – namísto prostého opakování designu vytváří členitou architektonickou rodinu. To je nejsilnější stránka, kterou je třeba při dalším vývoji zachovat. Porota rovněž vysoce ocenila kontextuální přístup, urbanistické začlenění a zohlednění stávajících podmínek. Návrh využívá krajinu jako svou nedílnou součást a vytváří velmi dobré propojení s nábřežím. Ve všech stanicích je mnoho příležitostí, které nyní potřebují strategické vstupy,“ dodává porota složená i z několika zahraničních architektů.

Nutno podotknout, že jde o architektonickou soutěž, takže i vítězný návrh dozná jistých nutných úprav odvislých od konstrukčních požadavků a dalších restrikcí. Výsledná podoba by se však výrazně neměla měnit. Dle prvních odhadů z roku 2020, by mohla lanovka vzniknout mezi roky 2023 a 2024, což se nejspíš posune, i když výstavba by měl trvat dle původních odhadů rok. V plánu byly kabiny s kapacitou 35 osob jezdící každou minutu. Doba jízdy byla spočítána přibližně na sedm minut. Dřívější odhady mluvily o nákladech ve výši 1,5 miliardy korun. Na projektu spolupracovali také Boele Architects a Expedition Engineering.

Čtěte související článek na DesignMag.cz

Praha plánuje novou lanovku spojující Dejvice se Zoo a Bohnicemi

Praha plánuje novou lanovku spojující Dejvice se Zoo a Bohnicemi

Čtěte další články na téma Prahalanovka

Foto: William Matthews Associates
Zdroj: CCEA MOBA