5. února 2011 –– móda –– Ema Janáčková

Po náhle smrti známého návrháře Alexandra McQueena se objevila otázka, zdali vůbec bude značka pokračovat a hlavně, s jakým vedením. Kreativní ředitelkou se nakonec stala jeho dlouhodobá spolupracovnice Sarah Burton. Díky ní byly dokončeny některé úpravy na McQueenově poslední dámské kolekci pro období podzim a zima 2010 až 2011.

Alexander se všem módním znalcům ale i laikům dostal do podvědomí při uvedení své kolekce na podzim 2009. Jeho naddimenzované střihy, velkoplošné použití efektních vzorů, jako je kohoutí stopa, dramatičnost předvedení a s tím i související výrazný make-up. A poté přišla další kolekce, jako z mořského světa, napůl žena a napůl bytost z budoucnosti a nezapomenutelné boty na platformě, které propagovala například známá zpěvačka Lady Gaga. Poslední uvedená kolekce, uvedená měsíc po jeho smrti, byl zase odkaz minulosti, těžkých brokátů, žakárových vzorů a výrazné rudé barvy.

V červnu minulého roku byla představena první kolekce Sarah a to sice resort pro rok 2011. Na první pohled je vidět výrazné barevné změny – použití pudrové, bílé, šedé na minimalistických šatech, sukních, kalhotách a kostýmech, na večerních róbách potom černé a rudé. Dle mého názoru je Sarah Burton sám McQueen v ženském podání. Polovina řady je jednodušší a je zde výraznější rukopis samotné Sarah, kolekce večerních šatů a koktejlek už je více McQueenovská. Přesto, výraznější nositelnost podpořená méně teatrálním provedením a přesto snaha o začlenění Alexandrových tradičních prvků vzorování či přehnání siluety je kontrast, u kterého se nedokážu rozhodnout, zda se mi líbí, či ne, ačkoliv kolekce byla světovými kritiky hodnocena velmi kladně a Sarah byla uznána jako nejlepší volba McQueenova nástupce, s čímž však nemůžu než souhlasit.

Rukopis Sarah bojující, nebo snad spolupracující s Alexandrovým odkazem se objevil opět na fashion weeku v Paříži, kde byla představena kolekce na jaro a léto 2011. V části opravdu zůstal ženský rukopis, i když Sarah tentokrát oživila některé McQueenovy typické střihy jako je nařasená krátká sukně bez nebo i se zvláštním řasením a členěním nebo saka ve spojení s divokými a barevnými vzory. A pak se tu objevuje i část čistě bílých modelů, které Sarah komentuje tím, že ona je spíše „světlý typ člověka“ na rozdíl od McQueena. Velmi se návrhářka vyřádila na dlouhých róbách, které někomu můžou přijít až přeplácané. I samotná prezentace nabyla většího dojmu ženského pojetí. Make-up ani účesy nebyly šokující a dramatické, pouze se ukázalo nové zajímavé pojetí zaplétání vlasů do všemožných copů. Na kolekci je potřeba vyzdvihnout hlavně boty, které Sarah zvládla perfektně spojit s modely, přesto stejně dobře působí i samostatně.

Samotná Sarah Burton nepopírá, že bylo a stále je velmi těžkým úkolem navázat v práci McQueena. Vypořádala se s tím však zatím celkem obstojně. Je brzo hodnotit její přínos značce, ten se prokáže časem. Zatím Burton navazuje na zesnulého návrháře, vzorově se inspiruje jeho posledními kolekcemi, jeho oblíbené střihy zná dobře díky dlouhé spolupráci. Ale je jisté, že jednou bude muset posunout značku někam dál. Viděla bych to právě v jejím ženském a čistém pojetí na úkor McQuenově pověstné dramatičnosti.

Čtěte samostatný článek Alexander McQueen ohromoval kreativitou i fantazií

Foto a zdroj: Alexander McQueen