29. března 2010 –– technika –– Jan Čech

Megapolisy, jakým je například Šanghaj, trpí nedostatkem prostoru, velkým množstvím lidí a aut. To poslední by mohlo vyřešit nasazení speciálních aut jako nově představený koncept GM EN-V, která se hodí právě do gigantických měst.

Odhaduje se, že v roce 2030 bude na světě žít 60 procent lidí v městských velkoměstech. Dnes největším městem světa je japonské Tokio s 34 miliony obyvatel. Šanghaj je sice na desátém místě s více než osmnácti miliony obyvateli, ale na hustotu obyvatel je na tom Šanghaj hůř. Je zajímavé, že prvních deset nejlidnatějších měst světa dá dohromady tolik obyvatel, kolik má čtvrtá nejlidnatější země světa – Indonésie (231 milionů obyvatel).

Koncept dvou automobilových gigantů General Motors (GM) a Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) vyrobený společně s firmou Segway, by mohl tento problém alespoň z části vyřešit. Jde totiž o minivozítko s elektrickým pohonem. Základem je gyroskop. Už jméno Segway připomíná, že tady nepůjde o něco normálního, ale o samohyb na dvou souosých kolech, které řídí elektronika.

Koncept GM EN-V tuto techniku ještě dál rozšiřuje. Není zde třeba měnit pozici při jízdě, aby se vozítko dalo na tu stranu, kterou požaduje řidič. Zde se vše ovládá výsuvným panelem, který funguje jako něco mezi volantem a leteckým kniplem. Ten dává pokyny elektronice a gyroskopu, který udržuje vozítko ve správné poloze. Li-On akumulátory pak zaručí 500 kilogramů těžkému vozítku dojezd až 40 kilometrů.

Designéři připravili hned tři verze karoserie. Mají společné, že jsou dvoumístné a vstupuje se do nich zepředu. Pokud je budete chtít vidět na vlastní oči, budete muset navštívit od 1. května do 31. října Expo 2010 v Šanghaji, kde se budou prohánět po čínském pavilonu i mimo něj.

Foto a zdroj: GM