4. února 2011 –– technika –– Jakub Sochor

Volkswagen již dávno není výrobcem primárně lidových vozidel. To, krom mnoha sportovních vozidel minulosti, potvrzuje současná modelová paleta této automobilky, která obsahuje nejeden reprezentativní vůz s cenovkou překračující jeden milion korun. Avšak oproti nim mluví nový koncepční model XL1 docela jiným jazykem.

Minulý rok byl pro design modelové řady Volkswagen důležitým mezníkem, neboť v něm probíhaly rozsáhlé modernizace. Podíváme-li se na styl, v němž jsou jednotlivé automobily omlazené, zjistíme, že rozsáhlá vlna faceliftů měla spíše unifikační charakter a odvíjela se od tvarových prvků, reprezentovaných modelem Golf a důkladně rozvinutých prostřednictvím hatchbacku Polo.

Volkswagen XL1 prohlubuje myšlenku extrémně úsporných automobilů. Jedná se o třetí generaci automobilu, jehož pohonná jednotka disponuje zdvihovým objemem jeden litr. Počátky filozofie modelu, převedené do praxe, lze vypozorovat v roce 2002, kdy byl představen první koncepční vůz výrazně oblých tvarů, poháněný jednoválcovým dieselovým motorem s výkonem 6,25 kilowatt. Druhé vydání vozu vzniklo v roce 2009. To už byl automobil osazen dvouválcovou jednotkou TDI o výkonu 29 kilowatt s technologií Plug-in hybrid. Třetí generace s označením XL1 pokračuje ve dvouválcové koncepci, avšak navyšuje výkon na 35 kilowatt.

Formou vize XL1 se rozvíjí vizuální idea předchozí generace. Přísně aerodynamická karosérie disponuje impozantními tvary se zaměřeným na štíhlost a minimální odpor vzduchu při jízdě. Ve snaze o co nejhladší karosérii, která by s maximální vervou splňovala minimalizaci aerodynamického odporu (Cx) byla po vzoru předchůdců zakryta zadní kola.

Nesmírně hladkou a opticky čistou skulpturu dekorují funkční prvky, které v kontextu s karosérií představují spíše drobné detaily. Začneme neobvykle odzadu, kde se ucelené, sdružené svítilny, které jsou složeny ze tří tenkých linek, starají o minimalizaci zádě.

Profil je díky zmíněnému nekonvenčnímu řešení v podobě skrytí zadních kol nebývale originální. Hladké karosářské panely uhlazují celek a díly, které jsou vyvedeny v chladném, spíše technicistním stylu jako například motiv kol či kliky dveří, zpestřují celek.

Přední část vozu odpovídá současnému tvarovému jazyku, který preferuje úzkou masku chladiče v horizontálním směru. V případě konceptu XL1 na ní takřka kontinuálně navazují světlomety působivého vzezření v úzkém souladu s mlhovkami.

Účelnému a spíše pragmaticky řešenému interiéru dodávají na útulnosti drobné prvky jako obrazovka na dveřní výplni či světlé ohraničení detailů, například hranice přechodu mezi jednotlivými materiály použité na ergonomickém volantu nebo rámování tlačítek na přístrojové desce.

Foto a zdroj: Volkswagen