1. června 2008 –– technika –– Jan Čech

Malé městské vozítko Fiat Philla, které je koncipováno na ekologický pohon elektromotorem, je zatím jen kreací designerů. Ale kdo ví, jestli se ho Fiat nechytí a nezačne ho nabízet. Vždyť sám nedávno avizoval, že nabídne další miniauto.

A Philla by k tomu byla jako stvořená. Necelé tři metry dlouhá, 1500 mm vysoká a 1618 mm široká plastová karoserie usazená na hliníkovém rámu je typickým produktem mikrovozu do města. Na co nejmenším profilu postavit auto s co nejvíce obestavěným prostorem.

Design je dílem turínských designérských škol IED (Istituto Europeo di Design) a IAAD (Istituto di Arte Applicata e Design). Už to, že na voze spolupracovaly dvě školy ukazuje, že koncepce není jednoduchá. Pod kapotou se totiž ukrývá elektromotor, který pohání kola. Jeho výkon je 27 kW a v případě potřeby krátkodobě až 54 kW. Jelikož na lithium-polymerové baterie ujede vůz 220 km a na Li-on akumulátory jen 145 km, vypomáhá k dodávce elektřiny i střecha. Na ní jsou totiž umístěné solární panely. Ty zvládnou dodávat energii k elektromotoru až 18 km.

Je ovšem pravda, že obě školy by současný model asi jen těžko poznali od svých prvních návrhů. To nejdůležitější vzalo středisko CRF (Centro Ricerche Fiat) a dalo to dohromady. Tak vznikl model 1:1.

Foto a zdroj: Fiat