27.02.2010 –– umění –– Zuzana Dobrovolná

V 60. letech minulého století v okolí Los Angeles vytvářelo své minimalisticky pojaté objekty několik umělců. Newyorská výstava Primary Atmospheres: Práce z Kalifornie 1960 – 1970 spojuje  významné osobnosti v desetiletí, které světelně představuje přelomové práce. Označení pojmem Light and space, tedy Světlo a prostor je více než výstižný.

Celý koncept těchto prací spojuje minimální forma, povrchy netradičních materiálů, luminiscenční barvy a světla, vše typické pro 60. léta v jižní Kalifornii. Oproti jiným minimalistickým pracím, tyto vznikají jako reakce na problémy s ovzduším, LA bylo jedno z nejvíce znečištěných měst, které podléhaly husté dopravě, ranní mlze a dennímu smogu. Kromě znechucení z vnějšího prostředí se snaží objevit hranice mezi malířstvím a sochařstvím a nové způsoby prožitkového umění.

V době 60. a 70. let byly také k dostání nové materiály a užívalo se nových technologií. Objevují se zde plasty z leteckého a kosmického průmyslu, jiná barevnost.

Experimenty s litím polyesterové pryskyřice v různých formátech si vyzkoušeli například Helen Pashgian a Peter Alexander. Tím vytvářeli díla, které zkoumají schopnost materiálu odrážet světlo ve vztahu k použité barvě. Řeší také vnímání průsvitných a průhledných materiálů, vnější i vnitřní prostor díla samotného. Larry Bell se zabýval vztahem mezi objektem, jako sochařským dílem a jeho prostředím. Vytváří perfekcionistické skleněné a kovové kostky. Bezchybné, jemné povrchy těchto děl vyvolávají okouzlující zapojení mnoha smyslů.

Kromě skla a kovu a Craig Kauffman a John McCracken používají nejrůznějších plastů, jako primárního materiálu. Reliéfem na barevné plexisklové stěně se právě Kauffman dotýká problému hranice malířství a sochařství. Oproti tomu McCracken vytváří jednobarevné plochy leštěných a broušených objektů nesou vysokou schopnost odrážení světla.

Na závěr výstavy je představeno několik neonových instalací svítící po obvodu svých plastových rámů. K výstavě vyšel ilustrovaný katalog s eseji zpracovaný ve stejné jednoduchosti jako díla. Celá výstava by se měla v brzké době přesunout díky spolupráci s německými kurátory do jedné z německých galerií a to nejspíše v Berlíně.

Foto a zdroj: David Zwirner