1. července 2012 –– umění –– Tereza Přibylová

Lavičky jsou nedílnou součástí městského veřejného prostoru. Staly se však tak běžnou věcí, že je lidé mnohdy přehlížejí, a ony pak přestávají plnit svou základní funkci. Toho si všiml dánský designér Jeppe Hein, a vytvořil proto sérii netradičních laviček, které přímo zvou k jejich vyzkoušení.

Dán žijící střídavě ve své rodné zemi a v Německu vytvořil netradiční lavičky, na kterých je na první pohled něco v nepořádku. Ačkoliv vycházejí ze základního tvaru, jsou různě zohýbané, zakulacené, nesouměrné, moc nízké nebo vysoké. Heina vždy fascinovala dekonstrukce běžných tvarů, není tedy divu, že si jako svůj materiál často vybírá zrcadla nebo třeba vodu.

Jeho lavičky ale zacházejí dál, jelikož se nejedná jen o umělecké dílo, ale i o funkční objekty zasazené přímo do ulic. Svým nápadem rozpoutal vášnivé diskuze nad tím, zda se jeho lavičky vůbec hodí pro běžné sezení ve městech a jestli se v tomto případě nejedná pouze o formu na úkor funkce.

Hein naopak tvrdí, že svým novým pojetím k posezení, nebo alespoň k vyzkoušení nabádá. Sezení v nezvyklých úhlech se najednou stává vědomým fyzickým úsilím. Nejenom, že tím Jeppe kolemjdoucí cíleně vytrhává z jejich každodenní apatické pohodlnosti, ale vytváří mezi nimi i prostor pro nové interakce, navíc v prostředí, které je svou podstatou místem k odpočinku, nikoliv k aktivitě. Projekt vedle své sociální funkce samozřejmě plní i tu základní – všechny lavičky mají lavici i opěradlo.

Rodák z Kodaně začal s celým konceptem již v roce 2005, kdy představil první dekonstruované lavičky v Lucembursku a dále skoro po celém světě. Od té doby ušel dlouhou cestu v hledání nových tvarů, ale i celého pojetí lavičky jako objektu. V Aucklandu tak třeba vytvořil sáhodlouhou lavičku kopírující v různých tvarech budovy, nebo v Liverpoolu propletenou lavičku-labyrint evokující skutečnou skulpturu a rozprostřenou na několika metrech čtverečních. Nejnověji se lze posadit na Heineho lavičkách v belgickém De Haanu, a to v rámci čtvrtého ročníku tamního trienále současného umění s názvem Beaufort04 trvajícího až do letošního září.

Čtěte všechny články na téma lavičkaumění

Foto a zdroj: Jeppe HainBeaufort04