8. června 2025 –– technika –– Ondřej Krynek
Německá automobilka Porsche postavila jeden jedinečný závodní speciál, který je poctou legendárnímu vozu Porsche 917. Vůz nesoucí označení Porsche 963 RSP, což je zkratka jména Roger S. Penske, dostal potřebné vybavení pro jízdu na silnicích a ze závodu 24 Hodin Le Mans vyrazil na obyčejné silnice. Nepřehlédnutelný sporťák má zajímavý vývoj svého designu. Na prodej samozřejmě není.
„Po vytvoření konceptu začal tým Sonderwunsch v Zuffenhausenu ve spolupráci s kolegy ze společnosti Sonderwunsch v Porsche Classic v Atlantě – samostatném závodě otevřeném v roce 2023 – převádět tuto myšlenku do reality. Na základě změn vybraných hrabětem Rossim v roce 1975 si Grant Larson, ředitel speciálních projektů ve společnosti Style Porsche, a jeho designéři představovali model 963, který by se co nejvíce přiblížil původnímu vozu se stříbrno-černou barevnou paletou zvenčí a hnědou kombinací kůže a Alcantary v interiéru. To se rozšířilo i na rozhodnutí lakovat vůz – jako tomu bylo v případě modelu 917 – namísto jeho polepení, jak je u současných závodních vozů obvyklé a vzhledem ke konstrukci karoserie z kevlaru a uhlíkových vláken značně náročné. Barva laku na vzorek – Martini Silver – byla ověřena ze záznamů, které má Porsche Museum ve Stuttgartu-Zuffenhausenu, a byl na ni nanesen třívrstvý lak. Drobné součásti, jako jsou závěsy a spojovací prvky blatníků, jsou všechny lakovány saténově černou barvou, přičemž na zádi vozu byl vytvořen a aplikován unikátní 3D tisk 963 RSP,“ uvádí automobilka.
„Aby se model 963 více přiblížil tvarům modelu 917, byly na modelu 963 RSP provedeny změny karoserie. Patří mezi ně vytvoření jedinečných průduchů v blatnících – tam, kde by jinak byly přední a zadní blatníky otevřené. Ve spolupráci společností Sonderwunsch a Porsche Penske Motorsport byly větrací otvory nejprve digitálně vyrenderovány a poté aplikovány na vůz, přičemž nový design umožňuje únik vzduchu v podbězích kol. Kromě toho bylo možné u modelu 963 RSP odstranit záslepky z uhlíkových vláken, které se nacházejí v zadním křídle – což je u závodního vozu podmínkou. Na přídi vozu – místo grafiky, která je použita na všech běžných vozech 963 – byl přidán smaltovaný odznak Porsche, detail sdílený s modelem 917. Drobnou změnou v detailech bylo přidání log Michelin z éry 70. let na stěny pneumatik a 18palcových pneumatik do deště na kovaných závodních kolech OZ. A konečně – a to je další prvenství – byly přidány montážní body pro přední a zadní registrační značky předtím, než vůz vyjel na veřejné silnice, aby se tak připomnělo 50. výročí první jízdy modelu 917 po ulicích,“ dodává k designu tohoto speciálního vozu.
Čtěte související článek na DesignMag.cz

Jedinečné na zakázku vyrobené silniční Porsche 917 slaví výročí 50 let
Čtěte další články na téma Porsche a sport
Foto a zdroj: Porsche