10. prosince 2017 –– technika –– Ondřej Krynek

V roce 2018 začne v německém Hamburku jezdit první elektrické auto pro sdílenou jízdu. Projekt nazvaný MOIA vznikal pouhých 12 měsíců a má za cíl vymýtit z měst milion aut ročně. Moderní doprava ve speciálně postaveném voze automobilkou Volkswagen, luxusní interiér a objednávání jízdy přes aplikaci by mohlo naznačovat úspěch.

V mnoha zemích na východ od České republiky je běžná hromadná doprava v mírně upravených dodávkách. Pasažéři nastupují buď na nádražích, velkých dopravních uzlech nebo na auto jen mávnou. Moderní interpretaci takové dopravy pro Evropu představil Ole Harms, který je ředitelem berlínského projektu MOIA. Jeho cílem je vymýtit z města miliony prázdných sedadel aut respektive osamělé jezdce jedoucí ve vlastním voze pouze pro jejich pohodlí.

Projekt MOIA má k tomu skvěle našlápnuto. Pod vlastní střechou navržený vůz je postaven na voze T6 Multivan od automobilky Volkswagen. Modernizovaný, elektricky poháněný vůz je na první pohled futuristický, svěží, s vlastními designérskými prvky, plný moderních technologií a přitažlivý pro mnoho budoucích pasažérů. Světlý interiér pro šest cestujících a řidiče je stejně zdařilý jako exteriér. Nabízí kožená sedadla, opěrky, USB dobíjení a sledování trasy jízdy na displejích.

Stejně moderní je přivolání vozu pomocí aplikace a navigování do cíle nejkratší trasou pro všechny pasažéry. MOIA je první elektricky poháněný vůz pro sdílenou jízdu. Na jedno nabití ujede 300 kilometrů, ale díky technologii WLTP se na 80 procent dobije za 30 minut. Projekt startuje na zkoušku v Hamburku s cílem do roku 2025 ulehčit městům v Evropě a USA od milionu aut za rok.

Čtěte další články na téma autodoprava

Foto a zdroj: MOIA