18.08.2014 –– umění –– Lída Fikarova

Spousta fotografů má za úkol vyhledat situace, objekty, úkazy, krásné okamžiky, aby fotografie, jež vyplyne z jejich práce, ukázala jejich podstatu. Barry Underwood je jiný. Respektive snaží se jeho práci dělat jinak. Underwood kombinuje a dává důraz na malbu, fotografováni a video performace. Hledá hranice mezi přírodou a rafinovaností pomocí světla.

Právě se procházíte lesem a v dáli uvidíte průzračnou světelnou osu, jež vychází z pozadí stromů. V tom případě máte štěstí, vstupujete do osvětlené instalace Barryho Underwooda, který do nich používá pouze nízko vykonavatelné LED osvětlení, čímž produkuje pohyb obrazu s tajuplným světelným zářením. Výsledek může vypadat jako radioaktivní součástky či různé tahy, jež jsou inspirovány přírodou či sci-fi příběhy. Zářící modré koule a bublající červené vodopády přidají nadpřirozený nádech již mystických krajin, jemně poukazujících na hrozící následky technologie a znečištění.

Barry Underwood přišel na myšlenku fotit prostředí při umělém osvětlení v roce 1988 při studiu divadelního oboru. Vyjadřuje se, že jeho práce započala právě v divadle.  Poté se začal zabývat fotografií na Indiana University Northwest v Gary, magisterský obor dokončil na Cranbrook Academy of Art. Jeho práce byla oceněna různými uměleckými cenami například v roce 2011 Cleveland Arts Prize v oboru vizuální tvorba v Ohiu. Nyní je odborným asistentem na katedře fotografie na  Cleveland Institute of Art.

Umělec si každý obraz připravuje sám. Je záznamem koordinovaného a inscenovaného příběhu a jak s oblibou říká: „Vše začíná vždy od výkresu.“ Pokud se umělec potýká s nápadem, má již přesný plán o realizaci. V případě, že se nápad vyvíjí, prochází v různých místech jeden až dva týdny terén, zkoumá historii prostředí, půdy a hledá polohy pro fotografování. Jeho světelné „rekvizity“ jsou sestaveny až ze 100 kusů žárovek, přichycené na laně či volně položené.  Obrazy si natáčí na kameru, z kterých vznikne film, ve kterém pozoruje i hledá polohovatelnost focení pro tvorbu. Film se pohybuje v časovém rozmezí od 15ti minut do 6ti hodin.

Underwood přirovnává svou uměleckou perspektivu ke sci-fi: „V tomto žánru nejsou příroda a civilizace oddělené. Všechny fotografie považuji za dialog – výsledek mezi mnou a historií prostředí. Při závěrečném tisku pozoruji vlivem světelných efektů přeměnu krajiny v abstraktní obrazy. Toto napětí mezi známým a neskutečným dává snímků zvláštní moc.“

Čtěte další články na téma fotografie

Foto a zdroj: Barry Underwood