10. srpna 2008 –– technika –– Jan Čech

Takhle nadaného a v médiích propíraného designéra neměla Česká republika od doby Václava Krále. Jeho kariéra nabrala rychlý spád a snad se s ním jednou setkáme na autosalonu, když bude odpovídat na otázky novinářů, jako hlavní designér některé z automobilek.

Dnes ještě má Lukáš Vaněk studentský průkaz. Je mu sice osmadvacet, ale stále studuje. Už při studiích na vysoké škole Tomáše Bati ve Zlíně (Fakulta multimediálních studií, obor Průmyslový design) velmi tíhl k automobilovému designu. To potvrdila i jeho diplomová stáž u firmy Volke v Mladé Boleslavi.

Design vozu Škoda Magura se inspiruje předválečným slavným modelem Škoda Popular. Dvoudveřová a dvoumístná karoserie je navržena na zkrácené podlahové plošině Škody Octavia II. Navržena byla tak, aby při rozměrech 3818 x 1890 x 1520 mm vypadala velmi sportovně. Však také velký rozvor kol 2578 mm vytvořil jen minimalistické převisy, takže vůz vypadá, jako stále vržený do zatáčky.

Velmi výrazné jsou i xenonové světlomety, které silně korespondují se současným stylem značky, v tehdejší době ještě přísně utajovaným. Světla doplňují skupiny diod a výrazné ukazatele směru. Design kol pak opakuje prvek oválu, který se na karoserii mnohokrát opakuje.

V roce 2006, tedy v době završení studií ve Zlíně se zúčastnil designérské soutěže v rámci ženevského autosalonu (Geneva Motorshow Cardesign Contest). Tuto soutěž vyhrálo a jako první cenu si odvezl postgraduální stipendium prestižní školy Instituto Europeo di Design (IED) v italském Turíně.

V současné době uzavírá své studium na této škole a v rámci své závěrečné práce se objevily první návrhy vozu ZX-6 Concept. Jedná se o vůz BMW? Protože IED se pro tento rok spojila právě s mnichovskou automobilkou a všechny práce pětatřiceti studentů musí mít společného jmenovatele – BMW v roce 2015.

ZX-6 vznikl ve spolupráce s Jai Ho Yoo. Studenti se totiž rozdělili do 18 skupin, které vede slavný Fulvio Fantolino, majitel studia F&F  Design.

V porotě zasedne nejedno slavné jméno. Jmenujme například Thomase Platha, řiditel technického a procesního designu BMW nebo Andrese Warminga, hlavního ředitele exteriérového designu BMW. Ten hlavní soudce však bude Chris Bangle, nejvyšší šéf přes design v celé skupině BMW.

Mezi představenými projekty představil Lukáš Vaněk i další své návrhy. Ten, který vzbudil největší rozruch, se jmenuje Auto Union Type D. Jednomístný sportovní vůz je inspirovaný slavným závodním speciálem Auto Union Type C ze třicátých let, v němž závodil například Hans Stuck. Reminiscence nenechává na pochybách, že vůz by ve skutečné podobě byl extrémně lehký a rychlý. Zároveň k odkazu připojuje moderní materiály i technologie. Všimněte si například v zadní partii jednoduše a přece účelně instalovaného difuzoru ve spodní části.

Aby se mohl koncept měřit se svým předchůdcem, měl by mít pod kapotou něco skutečně velkolepého. Podle designéra by se mělo jednat o vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 l s výkonem 478 kW.

To, že je Lukáš Vaněk všestranným designérem pak dokládáme jeho návrhy designu na kráječ vajíček a mikrovlnnou troubu.

Foto: Lukáš Vaněk