09.10.2008 –– události –– Kateřina Farná

Americké designérské duo, manželé Charles a Ray Eamesovi ovlivnili svět designu do té míry, že z jejich odkazu čerpají návrháři dodnes. Průřez jejich tvorbou představuje zdařilá instalace v pražském Uměleckoprůmyslovém museu. Výstava Eames by Vitra se koná do 2. listopadu.

Eamesovi dali židlím organický, zaoblený tvar, jako první použili při navrhování interiérového nábytku plasty. „Je to výstava, která ukazuje velký krok dopředu v nábytkové výrobě, která proběhla těsně po druhé světové válce. Manželé Eamesovi začali tvořit nábytek ohýbáním vrstvené překližky. Což nevynalezli, to už dělal finský designér Alvar Aalto. Ten to ohýbal takzvaně dvojdimenzionálně. Oni se ale snažili z toho udělat trojdimenzionální ohyb a to se jim do určité míry podařilo,“ řekla komisařka výstavy Daniela Karasová.

Prostor určený expozici není nijak velký (taková výstava by si ho jistě zasloužila) nicméně se s ním kurátoři velmi slušně vypořádali. Většina kousků pochází z muzea firmy Vitra, pro kterou Eamesovi také tvořili, a jejichž dílo se stalo základním kamenem portfolia této prestižní značky.

Víc než jen židle
Vystaveny jsou muzejní originály, průmyslové výrobky, originální plastové židle i stůl a pohovka ze sbírky UPM. „V době, kdy začali s překližkou, se začal vyrábět plast. Velmi rychle zjistili, že právě ten je vhodný pro trojrozměrné tvarování. A začali z něho vyrábět sedací nábytek. U křesel se podařilo vytvořit spojený sedák s opěrákem a područkami, které bylo možné stavět na různě tvarované podnoží, většinou z chromovaných drátů, což bylo ideální pro hromadnou výrobu,“ doplnila.

Zajímavý je začátek společné tvorby manželů. K ohýbání překližky se dostali během války, kdy pracovali na protéze pro transport raněných námořníků a vojáků. Na výstavě se tak návštěvníci seznámí s tvorbou z let 1940-1970 včetně prvních experimentů s překližkou, laminátem a drátem.

„Je to organický design, jakýsi kompromis – souhra mezi dokonalým technickým provedením a přitom krásným vzhledem. Takové tendence od hranatého, racionálního funkcionalismu byly patrné už před 2. světovou válkou, v jejich díle se to rozšířilo a odstartovalo to u nás Bruselský styl. V Anglii se mu také říkalo ‚cherry cocktail style‘. Byl to styl, který ovládal interiér v 50. a 60. letech,“ dodala s tím, že přínos Eamesových spočíval rovněž v nové barevnosti interiérů.

Design s lidským rozměrem
Instalace jsou rozděleny podle použitého materiálu – umělá hmota, hliník nebo překližka. Nechybí ani nejslavnější křesla Lounge Chair a Aluminium Chair. Obrázek o výjimečných tvůrcích pomohou dotvořit historické údaje, fotografie i instruktážní videa a dokument o jejich vyhlášeném domě v Kalifornii. Charles Eames byl totiž také náruživým filmařem.

Na zahájení výstavy přijel i Eames Demetrios, vnuk designérských ikon. Ten se jako ředitel Eamesovy nadace stará o odkaz svých předků. „Hlavní myšlenkou Charlese Eamese bylo, že role designu je, aby se uživatel předmětu cítil jako vítaný host, aby mezi nimi fungoval vztah jako mezi hostitelem a hostem,“ řekl a dodal: „Dávali designu lidský rozměr.“

Nábytek a bytové doplňky značky Vitra zakoupíte na DesignBuy.cz

Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum