7. listopadu 2011 –– technika –– Jakub Sochor

Tradiční karoserie a zejména její tříprostorové uspořádání nemusí vždy disponovat strohým a příliš věcným designem. Zvláště, je-li podložena působivým tvarovým jazykem, který má v případě vozu Mazda Takeri jméno Kodo – Soul of Motion. Vůz je poprvé oficiálně prezentován na autosalonu v Tokiu a to až do 11. listopadu.

Asijský design se od pojetí toho evropského liší. V syntézách řady vizuálních směrů ze země vycházejícího slunce lze nalézt kladný postoj k organickému tvarosloví, práci s přírodními živly (kupříkladu voda a vítr, jejichž motivy můžeme vypozorovat v tvarové podstatě nejednoho projektu) či nezřídka vzletné dekorace v podobě zdobných řešení vnějšího či vnitřního ztvárnění automobilu. Tyto prvky estetiky používá mnoho japonských vozidel, leckdy jsou také provázány napříč tvarovým jazykem, jenž zahrnuje povícero modelů.

Jak již bylo řečeno v úvodu, vizuální prvky konceptu Takeri mají původ v tvarosloví směru Kodo – Soul of Motion. To lze přeložit jako duše pohybu, což mnohé napoví o energetičnosti a vizuálním elánu karoserie. Jisté prvky, jako například maska chladiče ostře dynamického ztvárnění s letmými zásahy do prostoru světlometů, evokují řešení u produktu MX-5, který inklinuje k témuž tvarovému jazyku.

Automobil o třech karosářských prostorech lze vytvarovat tak, aby nepostrádal emocionální linky, které by zároveň nebránily funkčnosti. To lze demonstrovat na příkladu profilu, jehož plochy jsou namísto kontinuální linky protkány několika křivkami, které dodávají na lehkosti a živosti. Záď vykazuje neméně dynamické tvary, zahrnující ostré svítilny opticky propojené linkou. Takeri představuje kreativní pohled na konzervativní karoserii typu sedan.

Za použití kontrastních barevných odstínů vzniká na palubě vize pozoruhodná atmosféra, doprovázená ladnými křivkami, ostře působícími prvky a citlivě zvolenými detaily. Dramatické prolisy může dotvářet červená plynulá linka na přístrojové desce. Proslýchá se, že koncept vozu Takeri ovlivní příští generaci produktu číslo 6. V případě realizace této informace lze očekávat zpestření segmentu D, a to nejen mezi evropskými, ale i japonskými vozy střední třídy.

Čtěte všechny články na téma autoMazda

Foto a zdroj: Mazda